DEI Training in Helsinki

Palvelukeskus Helsinki aloitti DEI-matkansa johtoryhmän valmennuksesta


Palvelukeskus Helsinki on Helsingin kaupungin liikelaitos, jonka 1600 osaavaa ammattilaista huolehtivat päivittäin yli 100 000 helsinkiläisen peruspalveluista. Palvelukeskus Helsingin arvot - yhdessä, luotettavasti, luovasti ja vastuullisesti - näkyvät päivittäin helsinkiläisten laadukkaissa ruokailuhetkissä, toimivissa puhtaanapitopalveluissa ja monipuolisissa hyvinvointipalveluissa. Palveluista nauttii moninainen joukko helsinkiläisiä aina vauvasta vaariin. Keväällä 2023 Palvelukeskus Helsinki aloitti DEI-matkansa, kun Includia valmensi organisaation ylintä johtoa inklusiivisesta johtamisesta. HR-suunnittelija Tuija Niemeläinen kertoo, miksi oli tärkeää, että DEI-matka aloitettiin juuri johtoryhmän valmennuksesta.

  • Mitä? Osallistava valmennus inklusiivisesta johtamisesta

  • Kenelle? Palvelukeskus Helsingin ylin johto

  • Miksi? Ylimmän johdon sitoutumisen ja DEI-osaamisen vahvistaminen.

Mistä tarve ylimmän johdon DEI-valmennukseen nousi?

Summary in English below!

Inklusiivinen johtaminen linkittyy vahvasti vastuullisuusohjelmaamme sekä henkilöstömme tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan. Henkilöstön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmamme yhdeksi tavoitteeksi on asetettu, että ylin johtomme vahvistaa suunnitelmallisesti inklusiivisuus- ja monimuotoisuusosaamistaan. Tämä on tärkeää, jotta ylin johto osaa rakentaa inklusiivista työkulttuuria sekä pystyy viestimään omin sanoin organisaatiomme sitoutumisesta moninaisuuden edistämiseen. Ylimmän johdon näyttämällä esimerkillä on erittäin suuri merkitys tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyölle ja siinä onnistumiselle. Includian valmennuksen avulla halusimme vahvistaa juuri ylimmän johdon osaamista monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden johtamisen saralla.

Mihin teemoihin valmennuksessa haluttiin syventyä ja miksi?

Lähdimme liikkeelle aika lailla perusteista. Valmennuksen alussa avattiin monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden määritelmät sekä käytiin läpi monimuotoisuusjohtamisen osa-alueet. Tämän jälkeen syvennyimme DEI-työn hyötyihin ja haasteisiin sekä johdon rooliin strategisessa DEI-työssä. Tutkimusta ja tapausesimerkkejä yhdistellyt valmennus auttoi ylintä johtoa oivaltamaan, mistä kaikesta monimuotoisuusjohtamisessa ja inkluusiossa on kyse, miksi niissä onnistuminen on meille organisaationa tärkeää sekä mikä on ylimmän johdon rooli tässä kaikessa.

Halusimme valmennuksen kautta luoda vankan perustan organisaatiomme DEI-työlle. Includian valmennuksen pohjalta onkin hyvä ponnistaa eteenpäin.

Mikä yhteistyössä ilahdutti erityisesti?

Yhteistyö Includian kanssa oli kaikin puolin osaavaa ja ammattimaista! Valmennus oli räätälöity meitä aktiivisesti kuunnellen ja se vastasi juuri meidän odotuksiimme ja tarpeisiimme. Itse prosessi oli myös hyvin suunniteltu ja aikataulutettu. Erityisesti valmennuksenjälkeinen tapaaminen valmentajamme Jonnan kanssa oli todella hyödyllinen ja antoi meille lisää ajatuksia DEI-työn kehittämiseksi.

Mitkä ovat seuraavat askeleet Palvelukeskus Helsingin DEI-matkalla?

Tavoitteenamme on vahvistaa myös esihenkilöiden osaamista monimuotoisuuden johtamisessa ja lisätä heidän ymmärrystään siitä, miten he voivat esihenkilöinä edistää työyhteisön inklusiivisuutta ja monimuotoisuutta. Valmennukset eri teemoista tulevat siis varmasti jatkumaan niin esihenkilöiden kuin työyhteisöjen osalta. 

Seuraava luonteva askel olisi kartoittaa henkilöstömme kokemuksia monimuotoisuuden ja inkluusion toteutumisesta organisaatiossamme. Pohdimme vielä meille sopivinta tapaa edetä, mutta lähtökohtanamme on kuitenkin kehittää DEI-työtämme entistä suunnitelmallisemmaksi

Summary in English


The initiative to DEI trainings in Palvelukeskus Helsinki is closely tied to the organization's responsibility program and its commitment to equality and non-discrimination among the staff. The primary objective of the staff's equality plan is to have top management systematically enhance their skills in inclusivity and diversity. This is deemed crucial for the ability of senior leadership to construct an inclusive work culture and effectively convey the organization's dedication to diversity. The training, organized by Includia Leadership, aims to fortify senior management's expertise in diversity and inclusion.

The training delved into foundational aspects, beginning with definitions of diversity and inclusion and exploring the various dimensions of diversity management. Subsequently, the training session addressed the benefits and challenges of DEI work and elucidated the strategic role of leadership in this regard. By incorporating research and case examples, the training assisted senior management in comprehending the essence of diversity management, underlining the significance of success in these areas for the organization, and highlighting the pivotal role of senior management on leading by example.

Niemeläinen commends the collaboration with Includia for its competence and professionalism, with the training being tailored to the organization's specific needs. The well-structured process included a post-training meeting that proved to be valuable for generating additional ideas to further develop the organization's DEI work. Looking ahead, the organization aims to consolidate the gains by enhancing supervisors' expertise in diversity management and promoting inclusivity and diversity in the work community. Continued training on various themes is planned for both supervisors and work communities, with the next step involving an assessment of staff experiences regarding the implementation of diversity and inclusion in the organization, ultimately striving to make their DEI efforts even more systematic.

Previous
Previous

WWF Suomi

Next
Next

Solita